Adam Mickiewicz

im. Adama Mickiewicza w Białymstoku

I LO w Białymstoku – Złota Szkoła 2024
Rzeczpospolita Polska

Na 5-dniową wizytę do Izraela w ramach wymiany wyjechała grupa naszych trzynastu uczniów i dwie nauczycielki: p. prof. Anna Buchowska i p. prof. Anna Grochowska. Było to możliwe dzięki umowie Urzędu Miasta Białystok z izraelskim miastem partnerskim Yehud (miasto Yehud zostało założone w Izraelu przez żydowskich imigrantów z Białegostoku, jego częścią jest Kiriat Białystok).

Pięciodniowy pobyt obfitował w atrakcje. Doświadczyliśmy niezwykłej gościnności gospodarzy. Uczniowie mieli szansę poznać życie w Izraelu od środka, gdyż mieszkali w domach uczniów izraelskich oraz mieli sporo czasu wolnego (podobnie było w Białymstoku w  kwietniu, kiedy izraelska młodzież odwiedziła nasze miasto).

Pierwszego dnia mieliśmy ciekawe zajęcia integracyjne w szkole w Yehud. Odbyliśmy lekcję języka migowego, gdyż szkoła ta posiada oddziały dla uczniów niesłyszących.

Przespacerowaliśmy się bulwarami nad morzem do Cenrtum Szimona Peresa, które jest instytucją pokazującą niezwykły rozwój myśli technicznej Izraela. Zostaliśmy ugoszczeni w domu uczennicy, gdzie młodzież przygotowała gry i zabawy oraz owoce i napoje jako przygotowanie do żydowskiego święta - szabasu. Zostały zapalone świece szabasowe.

Wycieczka Izrael 1Wycieczka Izrael 2Wycieczka Izrael 3Wycieczka Izrael 4Wycieczka Izrael 5Wycieczka Izrael 6

Rodzice uczniów izraelskich przygotowali piknik z przepysznym domowym jedzeniem w ogrodzie oliwnym w pobliżu Stalagmite Cave Natural Reserve, jaskini, którą następnie zwiedziliśmy. Spacer w chłodnej jaskini z niesamowicie uformowanymi stalaktytami i stalagmitami był odpoczynkiem od 37-stopniowej temperatury na zewnątrz. Nauczyciele odbyli nieformalne spotkanie w siedzibie władz miejskich z panią mer miasta Yehud.

Następny dzień rozpoczął się opowieścią o przeszłości. Miriam przekazała młodzieży historię białostockiego Żyda Szamaja Kizelsztejna, jej ojca. Zobaczyliśmy rzekę Jordan, nad którą przybywają pielgrzymi z całego świata, żeby się ochrzcić, idąc w ślady Jezusa Chrystusa. Następnie pojechaliśmy do rezerwatu przyrody Ein Gedi, gdzie pustynia zamienia się w piękny kanion pomiędzy skałami, ze strumyczkiem, tworzącym wodospady. Temperatura powietrza sięgała wówczas 43 stopni! Następnie zanurzyliśmy się w najniżej na ziemi położonym zbiorniku wodnym – Morzu Martwym, żeby sprawdzić, czy rzeczywiście można tam leżeć na wodzie z powodu niezwykle wysokiego zasolenia. Można! Nocowaliśmy w hostelu z widokiem na morze, więc nie można było przegapić wschodu słońca.

Wycieczka Izrael 7Wycieczka Izrael 8Wycieczka Izrael 9Wycieczka Izrael 10Wycieczka Izrael 11Wycieczka Izrael 12

Następny dzień to tętniąca różnorodnością religijną i kulturową stolica Izraela - Jerozolima.

Zwiedziliśmy Instytut Yad Vashem. To izraelskie Muzeum Holokaustu oraz instytucja przyznająca medal Sprawiedliwy Wśród Narodów Świata za ratowanie Żydów w trakcie wojny. Widzieliśmy drzewko oliwne, poświęcone Irenie Sendler (drzewka są sadzone za każdym razem, gdy ktoś taki medal otrzymuje). Spacerowaliśmy po Starym Mieście, gdzie odwiedziliśmy chrześcijańską Bazylikę Grobu Pańskiego oraz Ścianę Płaczu. Zgodnie ze starym zwyczajem włożyliśmy pomiędzy jej kamienie malutkie karteczki z prośbami do Boga.

Wycieczka Izrael 13Wycieczka Izrael 14Wycieczka Izrael 15Wycieczka Izrael 16Wycieczka Izrael 19Wycieczka Izrael 20

Ostatni wieczór to przyjęcie pożegnalne w ogrodzie kolejnej uczennicy izraelskiej, z pysznymi przekąskami przyniesionymi przez wszystkich uczniów.

Mamy ogromną nadzieję, że to początek stałej współpracy i wymiany młodzieży polsko-izraelskiej w celu budowania lepszego świata.

Na koniec wypowiedzi uczniów z wyjazdu do Izraela:

„Dziękuję za możliwość przeniesienia się na tych kilka dni do tak egzotycznego i cudownego świata”.

„Dziękuję za najlepsze doświadczenie w życiu. Ta podróż zmieniła mnie nie do opisania”.

Koordynatorki wyjazdu

mgr Anna Buchowska

mgr Anna Maria Grochowska

Wycieczka Izrael 21Wycieczka Izrael 18aWycieczka Izrael 22Wycieczka Izrael 23Wycieczka Izrael 24Wycieczka Izrael 25W Izraelu 1W Izraelu 2W Izraelu 3W Izraelu 4W Izraelu 5