Adam Mickiewicz

I LO w Białymstoku – Złota Szkoła 2024
Rzeczpospolita Polska

KREATYWNE ILO

17 października 2019 roku klasa I M2+* z wychowawczynią p. prof. Anną Kamionowską oraz p. prof. Małgorzatą Supińską wybrała się na wycieczkę do Tykocina. W programie znalazło się kilka najważniejszych spośród ponad 100 zabytkowych obiektów.

Głównym celem wycieczki było zwiedzanie Wielkiej Synagogi pochodzącej z 1642 roku oraz dwie lekcje muzealne.

Pierwsza zatytułowana była Od kołyski aż po grób, czyli rzecz o żydowskich obyczajach i obejmowała zapoznanie się z najważniejszymi obrzędami i zwyczajami towarzyszącymi Żydom w ich codziennym życiu. Dowiedzieliśmy się, czym jest bar micwa, jak wygląda żydowski ślub oraz jakie zasady obowiązują w żydowskiej kuchni. Zobaczyliśmy tradycyjny modlitewny strój żydowski i przedmioty związane ze sferą sacrum i profanum.

Druga lekcja - Jak świętują Żydzi – opowieść o zwyczajach świątecznych w judaizmie – poświęcona była rodowodowi i znaczeniu żydowskich świąt oraz towarzyszącym im obrzędom i rytuałom. Zobaczyliśmy również jak wygląda hebrajski kalendarz i obejrzeliśmy prezentacje pokazujące, jak Żydzi celebrują poszczególne święta.

W sąsiadującym z synagogą budynkiem beit midraszu (szkoły talmudycznej) zwiedziliśmy wystawy poświęcone etnografowi Zygmuntowi Glogerowi, malarzowi Zygmuntowi Bujnowskiemu oraz ekspozycję opowiadającą o losach polskich i żydowskich mieszkańcach Tykocina w czasie II wojny światowej.

Jako że pogoda nam sprzyjała, rozejrzeliśmy się trochę po miasteczku. Centralnym punktem jest Duży Rynek o niezwykłym trapezowatym kształcie, otoczony zabytkową, niską zabudową sięgającą XVIII wieku, w którego środku stoi pomnik hetmana Stefana Czarnieckiego z 1763 roku (po kolumnie Zygmunta najstarszy pomnik świecki w Polsce).

Duże wrażenie zrobiły na nas wnętrza ufundowanego przez hetmana Jana Klemensa Branickiego barokowego parafialnego kościoła pw. Świętej Trójcy, zachwycającego sztukateriami i polichromiami; żałowaliśmy, że nie możemy usłyszeć dźwięków rokokowych organów.

Potem odbyliśmy krótki spacer nad Narew, żeby spojrzeć na zrekonstruowany zamek tykociński oraz przyjrzeć się pamiątkowemu krzyżowi i tablicy upamiętniającej Łukasza Górnickiego, królewskiego sekretarza, autora „Dworzanina polskiego”.

Mogliśmy więc zobaczyć na własne oczy miejsca, w których gościły i żyły sławne postaci historyczne, królowie (np. Zygmunt August) oraz książęta polscy. Tu ustanowiono Order Orła Białego, upamiętniono też ojca Ludwika Zamenhofa – Marka Zamenhofa, który w Tykocinie się urodził.

Synagoga lekcja muzealnaSynagoga lekcja muzealna 1Synagoga lekcja muzealna 2Synagoga Aron ha kodeszSynagoga w Tykocinie 1Synagoga w Tykocinie 2Tykocin widok na rzekę Narew