Adam Mickiewicz

im. Adama Mickiewicza w Białymstoku

I LO w Białymstoku – Złota Szkoła 2024
Rzeczpospolita Polska

W tym roku klasa 2f ferie rozpoczęła nieco wcześniej niż inni. 20 stycznia 2017r. wybraliśmy się na wycieczkę do Supraśla. Opiekunami byli pani prof. Wioletta Zawadzka oraz ksiądz Sławomir Dąbrowski. Po dwóch pierwszych lekcjach (których nie mogliśmy ominąć, jako że była to fizyka i chemia) wsiedliśmy w autobus i wyruszyliśmy w drogę. Pierwszym punktem wycieczki było odwiedzenie Muzeum Ikon w Supraślu.

Wszyscy podziwialiśmy dekoracje sal ekspozycyjnych, nawiązujące m.in. do wnętrza cerkwi, jaskini pustelnika czy też wiejskiej chaty. Zwiedzaniu towarzyszyła muzyka cerkiewna, wzmagająca podniosły i kontemplacyjny nastrój i pomagająca lepiej zrozumieć rolę ikony oraz rządzące nią prawa. Zachwycały ikony związane z Chrystusem, Matką Boską, z 12 najważniejszymi świętami cerkiewnymi, z których najstarsze pochodzą z XVIII wieku. Damska część klasy na dłuższą chwilę zatrzymała się przed ikoną przedstawiającą św. Mikołaja- patrona panien na wydaniu. Dodatkową atrakcją była wspaniała animacja przedstawiająca historię prawosławnego monasteru w Supraślu o ponad pięćsetletniej tradycji. Drugą częścią wyprawy był kulig, czyli możliwość nacieszenia zmęczonych widokiem podręcznika z biologii oczu niezwykłej urody przyrodą podlaskiego krajobrazu. Była to również okazja do rozmów, śmiechu i śpiewów przy akompaniamencie dzwoneczków brzmiących u sań. Po ogrzaniu się przy ognisku, na koniec udaliśmy się na herbatę i ciasto. Wspominając chwile spędzone we wspaniałej atmosferze i już snując plany na kolejne wyjazdy, wróciliśmy do Białegostoku.

autorka: Magdalena Zapolnik (2f)