Pierwszym przewodniczącym TST był dr Zbigniew Drygalski – dyrektor Liceum im. I. Paderewskiego w Poznaniu.
● mgr Stefan Gul – dyrektor II LO im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie
● mgr Grażyna Złocka-Korzeniewska – dyrektor I LO im. A. Mickiewicza w Białymstoku
● mgr Jolanta Lipszyc – dyrektor LXIV LO im. S. Witkiewicza w Warszawie.
Obecnie funkcję przewodniczącego pełni mgr Włodzimierz Sacewicz – dyrektor CXXII im. I. Domeyki w Warszawie.
Przez wszystkie lata fundatorem i kierownikiem naukowym TST była dr Danuta Nakoneczna.
Założenia wychowawczo-dydaktyczne Szkół Twórczych:
- POLSKA, jej historia, kultura i tradycja są w szkołach stowarzyszonych przedmiotem dogłębnego poznania, szacunku i zobowiązania.
- U podstaw kształcenia leżą trzy zasady pedagogicznego postępowania: indywidualizacja, uspołecznienie
- i aktywizacja. Realizacja tych zasad sprzyja prawidłowemu rozwojowi osobowości wychowanków.
- Nadrzędnym obowiązkiem ucznia, jak i nauczyciela, jest praca nad własnym rozwojem, nabywanie mądrości, doskonalenie postaw intelektualnych i moralnych.
- Bezwzględnie zabronione jest palenie papierosów i korzystanie z jakichkolwiek innych używek.
- Zaleca się estetyczny strój szkolny dla dziewcząt i chłopców, taki, jaki przystoi młodym ludziom przygotowującym się do pełnienia odpowiedzialnych zadań w nauce, oświacie, kulturze, polityce, biznesie, lecznictwie, rolnictwie, technice i in.
- Nauczyciele, uczniowie, jak i rodzice są dla siebie partnerami wobec postawionego celu nadrzędnego, jakim jest przygotowanie młodego pokolenia do życia w demokratycznym społeczeństwie, wspartym o zasady wolności i odpowiedzialności
- Tworzenie instytucjonalnych form współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy szkołami, nauczycielami, uczniami i rodzicami w aspekcie podnoszenia rangi oraz pozycji liceów ogólnokształcących, gimnazjów i szkół podstawowych.
- Upowszechnianie wśród szkół stowarzyszonych, a także pozostałych szkół w kraju, idei nowatorstwa pedagogicznego.
- Wzmacnianie postaw organizacyjno-prawnych oraz finansowych dla realizacji innowacji pedagogicznych, a w szczególności:
- Tworzenie szkól i klas autorskich.
- Wypracowanie i wdrażanie skutecznych metod doskonalenia zawodowego nauczycieli.
- Wykrywanie i wspomaganie w rozwoju uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i uczniów mających okresowe trudności w uczeniu się.
- Wspieranie nauczycieli we wszystkich działaniach na rzecz podnoszenia jakości nauczania i wychowania, a także poprawy warunków ich pracy.
- Prowadzenie ogólnokrajowych, długofalowych badań nad karierami szkolnymi, akademickimi i zawodowymi uczniów wybitnie uzdolnionych.
- Gromadzenie i upowszechnianie wiedzy o pracy wychowawczo - dydaktycznej twórczych nauczycieli i szkół, ze szczególnym uwzględnieniem środowisk gimnazjalnych.
Corocznie w grudniu odbywają się spotkania dyrektorów TST i SSA. W ramach obchodów 30-lecia TST w 2012 roku konferencja odbyła się w Warszawie.
Wspomnienie o Danucie Nakonecznej
Dr Danuta Nakoneczna należała do osób, które próbowały wdrażać własne, nowoczesne koncepcje kształcenia polskiej oświaty.
Swój pierwszy eksperyment, oparty na indywidualizacji kształcenia, przeprowadziła w latach 1970 – 1974 w Liceum Ogólnokształcącym im. Ks. Adama Czartoryskiego w Puławach, a czteroletnią pracę opisała w publikacji „Kształcenie wielostronne stymulujące rozwój uzdolnień”. Przez kolejne lata, jako pracownik Instytutu Badań Pedagogicznych, prowadziła eksperyment „Praca z uczniem zdolnym” w warszawskich szkołach podstawowych.
W 1982r uzyskała zgodę na utworzenie Eksperymentalnego Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie (później LX LO im. Wojciecha Górskiego), gdzie wprowadziła szereg innowacji, często szokujących ówczesną władzę. Efekty eksperymentu prowadzonego w latach 1982-1990 okazały się znakomite. Były one wielokrotnie opisywane w prasie, przedstawiane w radiu i telewizji. Przyczyniły się do zmian ustawowych w latach 1990 i 1991.
Od 1983r. kolejne licea ogólnokształcące zaczęły przyjmować rozwiązania „60-tki”, tworząc z inicjatywy p. dr Nakonecznej Towarzystwo Szkół Twórczych, które początkowo liczyło 13 liceów, a potem 30. Każde liceum w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych współpracowało z jedną szkołą podstawową miejską i jedną wiejską.
W 1993 roku powstało Stowarzyszenie Szkół Aktywnych skupiające kolejnych 30 liceów z całej Polski a w 2001 roku Stowarzyszenie Nauczycieli Olimpijskich. Pani Danuta Nakoneczna była twórcą i kierownikiem naukowym wszystkich trzech stowarzyszeń. W 2001r. stowarzyszenia utworzyły Federację, by skutecznie współpracować i wymieniać doświadczenia między szkołami, nauczycielami, uczniami i rodzicami oraz propagować ideę nowatorstwa pedagogicznego.
W 2004r. na bazie szkół stowarzyszonych zaczęły powstawać stowarzyszenia regionalne, skupiające szkoły podstawowe, gimnazja i licea z danego regionu kraju. Obecnie jest ich 16.
Licea ogólnokształcące należące do TST i SSA inspirowane przez Panią dr Danutę Nakoneczną osiągają bardzo dobre wyniki dydaktyczne i wychowawcze. Mimo że stanowią 3% tego typu szkół w Polsce, kształcąc corocznie od 40% do 60% laureatów i olimpijczyków, zajmują czołowe miejsca w ogólnopolskich rankingach.
Pani dr D. Nakoneczna, dzieląc się wieloletnim doświadczeniem, napisała 16 książek o tematyce edukacyjnej, które cieszą się dużym zainteresowaniem wśród nauczycieli.
Swoją konsekwencją, zaangażowaniem i determinacją znacząco przyczyniła się do sukcesu polskiej oświaty.
W 2015 roku spotkanie dyrektorów TST i SSA zorganizowało II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej - Curie w Gorzowie Wielkopolskim.