Adam Mickiewicz

I LO w Białymstoku – Złota Szkoła 2024
Rzeczpospolita Polska

KREATYWNE ILO

W dniach 28-31 maja 2014 roku odbyła się szkolna wycieczka. Uczestniczyli w niej uczniowie z klas Id, If, Ig, Ih, wraz z p. prof. Dorotą Klimczuk,  p. prof. Agnieszką Kalbarczyk, p. prof. Sylwią Naumczuk, p. prof. Sławomirem Kaliszem oraz księdzem Sławomirem Dąbrowskim.

Około południa dotarliśmy do Oświęcimia, gdzie zwiedzaliśmy obóz zagłady Auschwitz-Birkenau. Z powagą, wyciszeni przekroczyliśmy bramę, na której widniał napis: „Arbeit macht frei”, czyli „Praca czyni wolnym”. Zwiedzając budynki i teren obozu przyglądaliśmy się życiu ludzi, którzy tu przebywali. Liczne fotografie, dokumenty, sterty butów, walizek, okularów, a także strzępy włosów zrobiły na nas ogromne wrażenie. Pod Ścianą Śmierci oddaliśmy hołd wszystkim rozstrzelanym w tym miejscu. Godziny spędzone w obozie zagłady były dla nas przejmującą lekcją historii.
Zmęczeni podróżą, późnym wieczorem dotarliśmy do ośrodka w Zakopanem, w którym nocowaliśmy.
Drugiego dnia przewodnik tatrzański oprowadził nas po Dolinie Kościeliskiej. Widoki były niesamowite, tym bardziej, że na krótko przed naszym przyjazdem przeszedł tamtędy huragan, który połamał wiele drzew. Następnie odwiedziliśmy Jaskinię Mroźną, a odważni weszli do Smoczej Jamy. Wieczorem, tego samego dnia, udaliśmy się do Teatru im. St. I.  Witkiewicza na spektakl pod tytułem: „Człapówki-Zakopane”.
Następnego dnia również podziwialiśmy piękno polskich gór. Tym razem udaliśmy się na Halę Gąsienicową. Na odpoczynek zatrzymaliśmy się w schronisku, gdzie czekała na nas pyszna szarlotka. Zmęczeni, mokrzy, ale uradowani, bezpiecznie wróciliśmy do ośrodka. Wieczorem czekała na nas jeszcze jedna atrakcja - spacer po największej galerii w Zakopanem - po Krupówkach.
W drodze powrotnej zwiedziliśmy Kraków oraz Muzeum Podziemne w Krakowie, znajdujące się pod płytą Rynku Głównego. Rekonstrukcje budynków, eksponaty, modele i filmy sprawiły, że każdy z nas mógł wyobrazić sobie, jak wyglądał Kraków 700 lat temu.

Pełni wrażeń i zadowoleni wróciliśmy do domu. Czas spędzony na fantastycznej wycieczce upłynął szybko… zbyt szybko.