Adam Mickiewicz

im. Adama Mickiewicza w Białymstoku

I LO w Białymstoku – Złota Szkoła 2024
Rzeczpospolita Polska

W dniach 3-5 czerwca 2024 r. uczniowie klasy 2 alfa wraz z przedstawicielami klas 2 beta, 2 dzeta i 2 delta wzięli udział w wycieczce na Litwę. Zwiedzanie rozpoczęło się w Kownie, drugim największym mieście kraju. Zobaczyliśmy tam wiele historycznych zabytków: podzamcze, kościół Witolda, kościół św. Jerzego oraz starówkę. Dowiedzieliśmy się też o pobycie naszego patrona Adama Mickiewicza w Kownie i tradycjach różnych regionów Litwy.

Następnym punktem wycieczki było Wilno. Odwiedziliśmy Cmentarz na Rossie i posłuchaliśmy o znanych osobach tam spoczywających. Spacerując po mieście wstąpiliśmy w progi wielu obiektów sakralnych, między innymi kościoła katolickiego pw. św. Piotra i Pawła, jedynego kościoła grekokatolickiego w Wilnie pw. Trójcy Świętej, cerkwi pw. Świętego Ducha, katedry pw. św. Stanisława, sanktuarium Miłosierdzia Bożego, gdzie znajduje się oryginalny obraz Jezusa Miłosiernego oraz najsławniejszego punktu Wilna - Ostrej Bramy. Odwiedziliśmy również miejsca związane z życiem i twórczością Adama Mickiewicza - jego miejsca zamieszkania, więzienie w którym przebywał przez proces Filomatów i Filaretów, celę Konrada, czyli bohatera "Dziadów" cz. III, czy drukarnię Józefa Zawadzkiego, w której pierwszy raz wydano drukiem "Ballady i romanse".
Trzeciego dnia wstaliśmy wczesnym rankiem, po czym wyruszyliśmy do Ponar, gdzie dokonywano jednych z największych w Europie zbiorowych egzekucji Żydów. Następnie przejechaliśmy autokarem do Druzgiennik. Odbyliśmy spacer po kurorcie i odwiedziliśmy kościół, w którym znajdowały się relikwie świętego Walentego. Po obiedzie, na którym mieliśmy okazję skosztować regionalnych dań, podzieliliśmy się na dwie grupy. Część z nas aktywnie spędziła czas w aquaparku, a pozostali popłynęli na rejs statkiem po Niemnie. Spędziliśmy wspaniały czas na łonie natury. Z pokładu mogliśmy podziwiać niesamowite widoki. Niemen pokazał nam swoje najpiękniejsze oblicze, jego brzegi były pokryte pięknymi zielonymi lasami. Zatrzymaliśmy się na pobliskiej wyspie, gdzie wspólnie spędziliśmy czas. Wróciliśmy pełni wrażeń i nowych doświadczeń.

Organizatorkami i opiekunkami wycieczki były: Pani prof. Ewa Mieczejko, Pani prof. Wioletta Zawadzka i Pani prof. Aneta Kaliściak.