Adam Mickiewicz

im. Adama Mickiewicza w Białymstoku

I LO w Białymstoku – Złota Szkoła 2024
Rzeczpospolita Polska

W dniach 5 i 6 czerwca 2024 r. odbyła się wycieczka klas I ε i I γ na Suwalszczyznę, pod opieką pani prof. Katarzyny Anikiej, pani prof. Agnieszki Roszkowskiej i pani prof. Agnieszki Zajko.
Pierwszego dnia mieliśmy okazję podziwiać najstarszy park krajobrazowy w Polsce, a zarazem miejsce całkiem unikatowe dla naszego regionu - Suwalski Park Krajobrazowy. Przybliżona została nam historia plemienia Jaćwingów, które pierwotnie zamieszkiwało ziemie parku.

Wędrowaliśmy w okolicach Jeziora Szurpiły, na Górze Zamkowej, gdzie wciąż widoczne są jaćwieskie wały obronne. Następnie zatrzymaliśmy się nad brzegiem Jeziora Hańcza, najgłębszego jeziora w Polsce, które okazało się zadziwiająco ciepłe, a otaczające je wzgórza i lasy tworzyły kojącą atmosferę. Dalej udaliśmy się na Głazowisko Bachanowo, znajdujące się u źródeł Czarnej Hańczy, gdzie od tysięcy lat spoczywają głazy, których ilość (ok. 10 000) i osiągane przez nie rozmiary mogły przytłoczyć.

W Smolnikach, na punkcie widokowym “U Pana Tadeusza”, zachwycaliśmy się malowniczym krajobrazem z kadrów filmów “Pan Tadeusz” i “Dolina Issy”, znanych z ukazywania uroków i piękna naszego kraju. Kończąc dzień pierwszy, intensywny i pełen wrażeń, wspięliśmy się na Cisową Górę, formę, z której widoczne były wszystkie najpiękniejsze okoliczne jeziora.

Suwalszczyzna 2Suwalszczyzna 3

Następnego dnia z samego rana znów wyruszyliśmy w drogę, tym razem w stronę Wigierskiego Parku Narodowego. Zwiedziliśmy Muzeum Wigier, gdzie opowiedziano nam o różnorodnej faunie i florze znajdującej się w Jeziorze Wigry, a także o samym Muzeum i bogactwie naturalnym Suwalszczyzny. Wysłuchaliśmy tam też lekcji pt. Jak powstały jeziora? pełnej ciekawostek i faktów nie całkiem oczywistych, które wzbogaciły naszą wiedzę i świadomość w dziedzinie otaczającego nas środowiska naturalnego (nie tylko tego najbliższego). Później odwiedziliśmy założony w XVII w. Pokamedulski Klasztor w Wigrach oraz znajdujący się na jego terenie kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP, miejsce dawnych pustelni, mistyczne i duchowe, przepełnione spokojem i pięknem architektury barokowej.

Naszą wycieczkę zakończyliśmy wraz z rejsem po Kanale Augustowskim, w którego czasie nie tylko podziwialiśmy malowniczy widok, ale dowiedzieliśmy się też wiele o jego historii i otoczeniu.

Ta krótka, ale pełna wysiłku i pięknych wspomnień wycieczka była doskonałym czasem spędzonym w otoczeniu przyjaciół, w którym mogliśmy docenić kameralną unikalność i zadziwiające piękno natury regionu nam najbliższego, a tak często niedocenianego.